Donkervoort 40 jaar jong

14 mei 2018

Al 40 jaar staat Donkervoort Automobielen bekend om zijn pure, hightech en ultralichtgewicht sportwagens met bijbehorende topprestaties. Gebouwd met liefde en vakmanschap. Medio mei vierde de Nederlandse autofabrikant zijn 40-jarig jubileum. Ter ere van deze prachtige mijlpaal introduceerde Donkervoort het spectaculaire jubileummodel: de D8 GTO-40.

De toen 28-jarige Joop Donkervoort startte op 1 juli 1978 de motor van de door hem met de hand gebouwde S7, de allereerste auto die zijn naam zal dragen. Dit was de dag dat Donkervoort Automobielen het levenslicht zag. In de afgelopen 40 jaar is Donkervoort uitgegroeid van een jongensdroom naar een internationaal merk dat synoniem staat voor lichtgewicht, (record)prestaties en pure rijbeleving. Tegen de stroom in, als een pionier tussen de gevestigde orde. De zoektocht naar nog beter, nog lichter en nog sneller eindigt nooit.

Want na die allereerste S7 volgden nog vele andere Donkervoort modellen. Zoals de D10, die in 1988 het wereldacceleratierecord verbrak. De geliefde S8- en D8-series, waarmee tien jaar lang om het kampioenschap werd gestreden in de eigen internationale gentlemen’s race-serie, de Donkervoort Cup. Of de D8 270 RS, die niet één, maar twee keer het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife verbrak en ruim drie jaar behield. En de eerste gesloten Donkervoort, de D8 GT, die in 2011 de overwinning behaalde in de 24H Dubai.

Jubileummodel

Als kroon op deze 40 jaar introduceert Donkervoort een exclusief jubileummodel; de D8 GTO-40. De D8 GTO-40 is de culminatie van het DNA van Donkervoort. Een ultieme supersportwagen die zorgt voor de meest pure rijbeleving en een ongefilterde verbinding tussen auto en bestuurder.

De D8 GTO-40 heeft een vanafprijs van €159.600,- exclusief belastingen en wordt vervaardigd in een beperkte oplage van een symbolische 40 stuks. In de eerder dit jaar gestarte voorverkoop werd reeds meer dan de helft van deze oplage verkocht.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u