Gerechtshof: boete voor laadpaalklever is terecht

Wie zijn elektrische auto parkeert bij een openbare laadpaal, moet het voertuig direct weghalen als de accu vol is. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 95 euro. Het maakt daarbij niet uit hoe lang de auto al volgeladen aan de stekker staat, zo oordeelt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

Het Gerechtshof velde dit oordeel naar aanleiding van een aangevochten boete die een eigenaar van een elektrische MG had gekregen in Noordwijk. De eigenaar was van mening dat hij niet onnodig een laadplaats bezet hield. In veel gemeenten wordt opgetreden tegen zogenaamde laadpaalklevers, die langere tijd een plek bij een laadpaal bezet houden, nadat de auto al is opgeladen. 

Een controleur van de gemeente Noordwijk constateerde dat de eerder genoemde MG reeds volledig opgeladen – met het groene lampje voor een volle accu – bij de laadpaal stond. Toen de auto bij de tweede controle nog net was weggehaald – een uur en 59 minuten later – werd een boete uitgeschreven, omdat in de algemene politie verordening van de gemeente Noordwijk staat dat het verboden is om een voor het opladen van een elektrische auto gereserveerde plek langdurig bezet te houden. 

Het Gerechtshof ging niet in op de vraag wat precies langdurig is, maar stelde dat het altijd de verantwoordelijkheid van de automobilist is om de auto weg te halen zodra de accu vol is. De rechter wees erop dat veel auto’s een verwachte laadtijd opgeven en de eigenaar ook zelf zo’n berekening kan maken.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors