Handen aan het stuur, ogen op de weg

7 mei 2018

De afgelopen 120 jaar heeft de KNAC vrijwel alle technologische vernieuwingen aan de auto meebeleefd. En er ook de voordelen van ervaren: meer comfort, grotere veiligheid en, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, zelfs grotere duurzaamheid. Want niet alleen gaan auto’s jaren langer mee dan in het verleden, ze zijn ook veel schoner geworden.

Desondanks blijft er natuurlijk ruimte voor verbetering. De volgende fase in de verduurzaming – volledig emissievrije aandrijving – staat op doorbreken. Ook die ontwikkeling verwelkomen we, inclusief een bijbehorend disruptief dagelijks autogebruik, waaronder elektrisch laden in plaats van brandstof tanken. Voor een betere samenleving moeten we ons immers flexibel aanpassen aan veranderingen.

Desondanks plaatsen wij bij sommige innovaties vraagtekens, met name als het gaat om autonoom rijden. In een steeds fellere prestigeslag tussen technologiebedrijven enerzijds en traditionele autobouwers anderzijds, wordt ons in een bijna euforische stemmingmakerij voorgehouden dat we binnen afzienbare tijd hands-off kunnen autorijden. De eerste fase, zoals adaptive cruise control die automatisch een voorop rijdende auto volgt en daarvoor ook remt of weer mee accelereert, is al geruime tijd leverbaar. Maar daarbij dien je de handen nog wel aan het stuur te houden en blijft de automobilist eindverantwoordelijk.

Over de volledig autonome auto maken we ons echter zorgen. Want voor een optimale autonomie is zelflerende kunstmatige intelligentie nodig – zeg maar volledige robotisering. Tientallen geleerden en zakelijk betrokkenen, waaronder zelfs Tesla-topman Elon Musk, waarschuwden al voor robotisering. Omdat die niet alleen door ongewenste digitale beïnvloeding (hacken) verstoord kan worden, maar ook eigenhandig handelingen van de mens kan overnemen. Recente incidenten met autonome auto’s – twee dodelijke ongevallen in de VS met een Tesla en een Uber, maar ook een op hol geslagen Tesla in Nederland – bevestigen onze vrees: autonoom rijden biedt voorlopig nog niet de beloofde verkeersveiligheid. Verdere verduurzaming en perfectionering van de bestaande, semi-autonome rijfuncties hebben daarom volgens de KNAC prioriteit.

PS: Rond de verschijningsdatum van dit nummer is de KNAC Jubileumrit Parijs-Amsterdam net verreden. Hiervan doen we in onze juni/juli-uitgave natuurlijk uitgebreid verslag. Eerder op de hoogte zijn? Kijk op onze website en Facebook-pagina!

Wouter Kolff
Voorzitter

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u