Kabinet gaat wildgroei milieuzones aanpakken

27 juni 2018

Staatssecreatris Stientje van Veldhoven heeft plannen klaar om een eind te maken aan de wildgroei van verschillende milieuzones. Binnenkort stuurt ze haar plannen naar de Tweede Kamer en de gemeenten en daar zal in staan dat steden straks kunnen kiezen uit een strenge of minder strenge milieuzone.

Bij de strenge variant worden dieselauto’s (bestel- en personenauto’s) die niet voldoen aan de Euro 4-emissienorm geweerd, de minder strenge variant weert diesels die niet minstens aan de Euro 3-norm voldoen. Ruwweg komt dat neer op het weren van diesels voor 2006 of voor 2001. Maar sommige automerken hebben al eerder auto’s uitgeleverd die aan een strengere Euronorm voldoen en die zouden dan dus ook de milieuzone in mogen.

Het kabinet wil met de nieuwe plannen aangepaste wet- en regelgeving invoeren die het milieuzonesysteem waterdicht maakt om te voorkomen dat gemeenten afwijkende regels hanteren. De KNAC wijst al jaren op de groeiende lappendekken aan verschillende milieuzones. Ook moeten de nieuwe regels voorkomen dat automobilisten hun boetes aanvechten. Overigens gaat het waarschijnlijk nog wel even duren eer de regels ingaan, naar verwachting pas op 1 januari 2020.

Er zijn overigens wel uitzonderingen mogelijk op de milieuzone. Mensen met een beperking die zijn aangewezen op hun auto kunnen een ontheffing aanvragen en ook oldtimerbezitters kunnen een ontheffing krijgen.

De KNAC is blij dat het kabinet met duidelijke plannen komt om aan de lappendeken van milieuzones een einde te maken, maar heeft  er toch nog kritiek op, met name op de ontheffingsregeling. “We zouden graag zien dat de uitzondering voor invalidevoertuigen en klassieke auto’s in de wet wordt opgenomen en eigenaren daar niet een ontheffing voor moeten aanvragen”, zo reageerde KNAC-directeur Peter Staal. “Daarnaast zouden we het toejuichen als er een eenduidige opzet komt voor milieuzones en niet weer keuze uit twee soorten zones.”

Regeringspartij VVD vraagt zich overigens nog steeds af of milieuzones nog wel nodig zijn. “TNO-rapporten waren scherp en kritisch over het effect en je wilt symboolpolitiek met milieuzones vermijden. De Europese normen voor luchtkwaliteit zijn daarbij juridisch leidend en die normen worden inmiddels vrijwel overal al gehaald. De laatste knelpunten zijn in 2019 opgelost”, aldus VVD-Kamerlid Remco Dijkstra.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u