Klaar

24 juli 2016

We ontvangen regelmatig vragen van leden om (juridisch) advies in verband met problemen rond de restauratie van hun klassieker. Op zich is dat niet verwonderlijk. Er zijn immers maar weinig restaurateurs die vooraf exact kunnen vertellen wat een ingrijpende restauratie gaat kosten. Vaste prijsafspraken vooraf zijn zelden mogelijk, omdat de bedrijven niet het financiële risico van tegenvallers willen lopen.

Meestal wordt de klant dus met een open calculatie geconfronteerd. En dat is niet altijd fijn. In combinatie met een fiks tekort aan technische kennis van de auto-eigenaar stapelen de problemen zich dan al snel op. Maar het kan nóg erger, meestal wanneer u zelf aan het restaureren bent geslagen en de prachtig gerestaureerde auto nog niet voorzien is van een Nederlands kenteken. De auto moet dan naar de RDW voor een kentekenkeuring. Maar dan kan bijvoorbeeld blijken dat er te weinig papieren bij de auto zijn, dat de herkomst onduidelijk is, of dat het niet meer mogelijk is om vast te stellen of het chassisnummer nog origineel is. Dit alles had voorkomen kunnen worden door, voorafgaand aan de restauratie, een voertuigidentificatie te laten doen. Dit kan zelfs bij u thuis gebeuren. Keurmeesters van de RDW geven dan aan wat er wel en wat er vooral niet mag worden veranderd aan de auto. Ook leggen zij de staat van uw voertuig vast, waarna de restauratie kan beginnen.

Heeft uw auto geen Voertuig Identificatie Nummer ( VIN), het bekende chassisnummer, of kan dit niet goed worden vastgesteld, dan heeft u ook een uitdaging. Vaak worden dit soort voertuigen voor (te) lage prijzen te koop aangeboden. Bedenk dat als de auto in het buitenland wordt gekocht, zo’n keuring door de RDW vooraf niet mogelijk is. Controleer in elk geval of er voldoende papieren bij de auto aanwezig zijn en check dit bij de RDW van het betreffende land. Overtuig u er ook van dat het chassis, de aandrijflijn en de carrosserie te identificeren zijn.
Ook op verzekeringsgebied zijn er de nodige valkuilen. Ondersteuning van uw rechtsbijstandverzekeraar bij geschillen tijdens de aankoop of restauratie van een gebruikte auto wordt vaak alleen maar gegeven als op de aankoop en/of restauratie de BOVAG- of FOCWA- garantiebepalingen van toepassing zijn. En verzeker de auto al tijdens de restauratie! Doe dit zelf, dan kunt u bij schade direct bij uw eigen verzekeraar of tussenpersoon terecht. Let er ook op dat de onderdelen die elders voor restauratie zijn onder de polis vallen, zoals dat bij de KNAC Classic Car-polis het geval is. Ook kan de waarde van de auto ‘meegroeien’ naarmate de restauratie vordert, zonder dat daar telkens een taxatierapport voor moet worden opgestuurd. Veel mensen vergeten de waarde tussentijds aan te passen. Deze vergeetachtigheid kan, bijvoorbeeld bij het afbranden van de garage waar de auto staat, duur uitpakken!

Laatste tip: zorg dat er, zodra u een Nederlands kenteken krijgt of de auto uit de schorsing haalt, een geldige W.A.-verzekering is. Wacht niet met het verzekeren totdat u gaat rijden! De wettelijke verzekeringsplicht is immers van kracht zodra het kenteken op uw naam staat, of u nou wel of niet met de auto rijdt. Alleen verkoop van de auto (kenteken daadwerkelijk overschrijven op naam van iemand anders) of het schorsen van het kenteken ontslaat u van de wettelijke verzekeringsplicht. Uw slordigheid of vergeetachtigheid wordt door het CJIB ‘beloond’ met een boete van 400 euro, terwijl het W.A. verzekeren van een klassieker doorgaans zo’n 75 euro per jaar kost…
Al jaren geleden hoorde ik van een van onze leden een leerzame variant op een spreekwoord. Hij zei: “Eet wat gaar is en koop wat klaar is”. Ik ben het helemaal met hem eens.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u