KNAC als waakhond, ook in 2019

10 februari 2019

Het nieuwe jaar is begonnen! Onze ruim 120 jaar oude vereniging kijkt terug op een uiterst bijzonder en mooi lustrumjaar en kijkt vooruit naar een nieuw jaar vol activiteiten voor u als autoliefhebber. Het bestuur wenst u en uw naasten in elk geval alle goeds voor 2019!

Op de valreep van 2018 werd het concept Klimaatakkoord aangeboden aan het Kabinet. Het wordt de komende maanden doorgerekend. In dit concept zitten tal van maatregelen die – indien uitgevoerd – grote gevolgen gaan hebben op de automobiliteit. Uw KNAC volgt de ontwikkelingen hieromtrent kritisch en zal waar nodig de koers proberen te beïnvloeden, al dan niet samen met anderen.
Natuurlijk is het belangrijk dat er wordt gewerkt aan CO2-reductie. We kunnen onze ogen niet sluiten voor de effecten van klimaatverandering en ook niet voor technologische ontwikkelingen die de mobiliteit drastisch zullen veranderen. Daarnaast worden fossiele brandstoffen schaarser. Al met al vraagt dat om nieuwe toekomstplannen. Vreemd is het wel dat de sterk vervuilende lucht- en scheepvaart vrijwel geheel buiten schot blijven, terwijl het wegvervoer juist verder onder de loep komt. De KNAC is primair opgericht ter bevordering van individuele mobiliteit, voor keuzevrijheid in mobiliteit, voor veilige mobiliteit en bovenal voor het beleven van plezier aan automobiliteit. Dat blijven ook onze uitgangspunten.
Het voorstel is om vanaf 2030 alleen nog elektrisch aangedreven auto’s te kunnen kopen. Ik vraag me af hoe we aan al die extra elektriciteit moeten komen, maar dat terzijde. Wat de KNAC betreft is zo’n verkoopverbod pas aan de orde als de stand der techniek voldoende keuzevrijheid biedt en wel tegen acceptabele kosten. Hierbij dient ook de restwaarde van bestaande auto’s in ogenschouw te worden genomen. Bij keuzevrijheid gaat het uiteraard niet alleen om model en kleur, maar ook om gebruiksvriendelijkheid, actieradius en de lengte van een pitstop. Steeds als de auto slechts melkkoe wordt en de berijder uitgeknepen dreigt te worden, zal de KNAC van zich laten horen. Natuurlijk horen fiscale maatregelen (zowel positief als negatief ) bij een grote transitie als deze, maar alles in redelijkheid en stapsgewijs.
Al het bovenstaande behelst de dagelijkse mobiliteit. Maar de KNAC zal daarnaast zoals altijd als een waakhond ons mobiele erfgoed beschermen. Of het nu gaat om fiscale maatregelen, de invoering van milieuzones of het terugdringen van bepaalde brandstoffen. Welke maatregelen er in de toekomst ook gaan volgen: onze oldtimers, onze klassieke auto’s en hun berijders mogen hiervan niet de dupe worden.
Niet nu en niet in de toekomst.

Wouter Kolff
Voorzitter

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u