Lessen van corona

De impact van het coronavirus op de maatschappij is enorm. Ondanks alle maatregelen zijn vele sterfgevallen te betreuren en is er veel verdriet en onzekerheid. Het menselijk leed achter de kille cijfers is bijna niet te bevatten. Ook onder onze leden zien we een aantal mensen dat overlijdt. Vanuit het bestuur wil ik graag ons medeleven betuigen aan iedereen die op welke manier dan ook getroffen is. Wel zien we (bij het schrijven van dit voorwoord), een afname van het aantal nieuwe besmettingsgevallen. Maar business as usual is nog ver weg.

Naast de realiteit van de coronamaatregelen kijken we ook vooruit. Wanneer kunnen we onze evenementen weer veilig opstarten? Hoe gaan we onze jaarlijkse ledenvergadering organiseren? Maar ook: hoe gaat Nederland zich verplaatsen? De auto is, naast de fiets, in relatie tot het coronavirus een bovengemiddeld veilige manier van bewegen. Niet voor niets laten onderzoeken en enquêtes zien dat het openbaar vervoer, de diverse taxidiensten en autodeelconcepten aan populariteit inboeten. Ik zie het wagenpark van Nederland dan ook eerder doorgroeien naar tien miljoen personenauto’s dan terugzakken naar acht miljoen. Het klinkt misschien vreemd, maar als autoclub vinden we dat niet per definitie positief. Het aantal files zal daardoor enorm toenemen, tenzij we massaal gaan thuiswerken.

Wat dit laatste betreft: de crisis heeft aangetoond dat thuiswerken – desnoods een paar uur per dag en delen van de week – goed mogelijk is. Waar we ons vóór de crisis nog afvroegen of allerlei zaken technisch wel mogelijk zouden zijn, is er in korte tijd een omslag gekomen in de mogelijkheden om buiten kantoor te werken. Via Zoom, Microsoft Teams en andere hulpmiddelen blijkt veel meer te kunnen dan we dachten. Overigens laat dit ook meteen de beperking van thuiswerken zien: het ontmoeten van collega’s, het uitwisselen van nieuwtjes bij de koffieautomaat, kortom de informele contacten vallen weg. Dat maakt weer eens duidelijk dat, hoe zeer we ook ons best doen, organiseren mensenwerk blijft.

Let in deze tijden goed op uzelf. Maar zeker ook op elkaar.

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors