Meer aandacht voor klassieke auto’s in kader erfgoedwet

26 maart 2021

De formatie is nog niet echt begonnen, maar de KNAC doet al een oproep aan het nieuwe kabinet om meer aandacht te besteden aan klassieke auto’s in het kader van de erfgoedwet.

De KNAC maakt zich al decennia hard voor het behoud van ons mobiele (rijdende) erfgoed. In de praktijk zijn klassieke auto’s echter de stiefkinderen van de erfgoedwereld. Klassiekers verdienen meer aandacht,” zo stelt KNAC-directeur Peter Staal. “Nog niet zo lang geleden was het behoud van ons erfgoed nauwelijks ‘top of mind’ bij beleidmakers. Oude gebouwen en woningen werden gesloopt, klassieke auto’s werden tot schroot vermalen en karakteristieke schepen en vliegtuigen verdwenen naar het buitenland, zoals twee jaar geleden het legendarische Catalina watervliegtuig. Met de komst van de nieuwe Erfgoedwet in 2016 werd de integrale bescherming van ons cultureel erfgoed mogelijk omdat bij amendement mobiel erfgoed werd toegevoegd. Maar in de praktijk is er te weinig aandacht voor klassieke auto’s.” 

Minder vervuilend dan gedacht 

Op de vraag waarom het behoud van klassieke auto’s minder prioriteit lijkt te hebben bij de beleidsmakers is Peter Staal stellig: “Dat begint bij het misverstand dat klassiekers een grote bijdrage leveren aan de milieuvervuiling. Volgens het CBS zijn klassiekers verantwoordelijk voor slechts 0,2 procent van alle jaarlijkse autokilometers in ons land. Als je die klassiekers van de weg haalt, is dat een druppel op een gloeiende plaat. Niettemin zoeken ook wij actief naar manieren om klassieke auto’s schoner en zuiniger te maken. Een schoner milieu staat hoog op onze agenda.” 

Afwijkende vrijstellingsplicht

“Een tweede aandachtspunt is de vrij­stellingsplicht voor oude auto’s”, vervolgt Staal. “Die is overal in Europa 30 jaar, maar in Nederland om fiscale redenen 40 jaar. Dat heeft tot gevolg gehad dat veel klassiekers naar het buitenland verdwenen. Zowel de FIA als de FIVA (FEHAC) en ook de EU-definitie hanteren de norm van 30 jaar. We vragen ons dan ook af waarom wij andere regels hanteren dan de rest van Europa?” 

Nationaal registreren met voordelen 

“Om gericht beleid te maken op het behoud van ons mobiele erfgoed is het belangrijk dat er een goed register komt waarin klassiekers worden opgenomen. De Stichting Mobiele Collectie Nederland doet dat nu, door het bestaande Nationaal Register Mobiel Erfgoed te moderniseren. Belangrijk daarbij is dan wel, dat er voor bezitters van klassiekers voordelen zijn aan het laten registreren van hun voertuig. Zo zouden overheidsorganisaties historisch waardevolle wegvoertuigen toe kunnen laten in milieuzones.” 

Volwaardig familielid 

“De auto heeft Nederland mede cultureel vormgegeven”, zo besluit Staal. “De historische waarde van de auto is enorm groot en verdient een beter beleid en een duidelijkere visie. De KNAC zet zich daar onverminderd voor in en gaat ook met het nieuw te formeren kabinet graag in gesprek. Wij willen van het stiefkindje van de erfgoedwet weer een volwaardig familielid maken. Met dezelfde rechten als zijn broertjes en zusjes.”

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u