Meer import, export en verkoop van auto’s

2 januari 2019

Het gaat goed in de Nederlandse autobranche. Auto’s worden beter verkocht dan vorig jaar of ze nu nieuw of gebruikt zijn. Bovendien worden er meer geïmporteerd, maar ook meer geëxporteerd.

De verkopen van nieuwe auto’s stegen in 2018 met 7,1 procent tot 443.812 auto’s. December 2018 was opnieuw een opvallende maand met opmerkelijk hoge verkoopcijfers voor dure elektrische auto’s. Dat wordt veroorzaakt door het beëindigen van de gunstige fiscale bijtelling van 4 procent voor het deel van de catalogusprijs boven de 50.000 euro van elektrische auto’s per 1 januari 2019. Daardoor ontstond er een run op dure elektrische auto’s. Jaguar verkocht in de laatste maanden van 2018 3.495 stuks van de I-Pace, bijan drie keer zoveel als het merk normaal van alle modellen tezamen in een jaar verkoopt.

Bij Tesla was hetzelfde effect waar te nemen, want daar werden in 2018 8.604 auto’s afgeleverd in ons land (model S en X). Een jaar eerder waren dat er nog 3.288. De andere merken die elektrische auto’s verkopen deden ook goede zaken. Nissan leverde 3.369 stuks van de Leaf af, Renault 1.007 stuks van de Zoe, en ook Hyundai (Ioniq) en Kia (Niro) deden een duit in het zakje.

Toch is er aan de top niet veel veranderd: Volkswagen blijft het bestverkochte merk (11,3 procent marktaandeel), gevolgd door Renault (8,7 procent), Opel (8,2 procent), Peugeot (7,1 procent) en Kia dat voor het eerste in de top 5 staat. De Volkswagen Polo blijft het populairste model, gevolgd door de Renault Clio, de Kia Picanto, de Ford Fiesta en de Opel Karl.

Meer tweedehands

Niet alleen de verkoop van nieuwe auto’s zat in de lift, ook gebruikte auto’s mochten zich in een grotere belangstelling verheugen. Autobedrijven verkochten in 2018 1.164.038 auto’s aan consumenten, een groei van 3 procent. De verkoop van auto’s tussen consumenten onderling groeide eveneens: in totaal wisselden 696,052 auto’s van eigenaar onder consumenten, een groei van 2,6 procent.

Daarnaast groeide ook de import van auto’s tot 226.717 stuks, een stijging van 14,3 procent in vergelijking met 2017. Nog steeds komen veruit de meest importauto’s uit Duitsland en België, maar landen als Spanje, Zweden en Kroatië zijn in opkomst.

Ons land importeert niet alleen opvallend veel auto’s, we exporteren er ook erg veel. Na jaren van kleine dalingen, nam de export in 2018 weer toe tot 264.531, een stijging van 11,8 procent. Het zijn vooral de oude auto’s die we exporteren en dan naar landen als Polen en Roemenië. Maar landen als Libië, België en Georgië zijn in opkomst.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u