De verkoopcijfers van nieuwe modellen van Tesla laten al een tijd een dalende lijn zien, maar nu lijkt het merk ook op de occasionmarkt klappen te krijgen. Volgens online autoverkoopsite AutoTrack werd er de afgelopen maand 65 procent minder gezocht naar de bekende Amerikaanse EV’s.
Aan het einde van vorig jaar had Tesla nog de wind mee. In het laatste kwartaal van 2024 verkocht Tesla liefst 495.570 auto’s wereldwijd: een record voor het bedrijf van Elon Musk. In die periode waren modellen van Tesla ook razend populair op de tweedehands markt. “In de periode van oktober 2024 tot en met januari van dit jaar was er veel media-aandacht voor Musk en Tesla, waardoor op AutoTrack het aantal zoekopdrachten naar het elektrische automerk en het instapmodel – de Model 3 – meer dan verdubbelde”, zegt Tim Roks, auto-expert bij occasionplatform AutoTrack in een recent artikel van AutoWeek.
Van top naar flop
Inmiddels ziet Roks echter een kentering: “Het beeld is compleet omgedraaid. De zoekvraag naar Tesla en specifiek de Model 3 ligt respectievelijk 65 procent en 72 procent lager dan voorheen”. De gekleurde politieke uitspraken van topman Elon Musk – een tijd lang de rechterhand van de Amerikaanse president Donald Trump – lijken de ongekende populariteitsdip van het merk grotendeels te verklaren. In het eerste half jaar van 2025 werden er in ons land 6.881 nieuwe Tesla’s gekocht, ongeveer de helft van de 13.396 Tesla’s die in de eerste zes maanden van 2024 op kenteken werden gezet. Wereldwijd verkocht Tesla 13,2 procent minder modellen over de periode januari tot en met juni.
China
Waar Elon Musk met zijn uitgesproken optredens het imago van zijn merk flink beschadigde, heeft Tesla ook te maken met felle concurrentie vanuit China. Chinese autofabrikanten zijn inmiddels prominent aanwezig in Europa en bieden – onder meer dankzij 231 miljard euro aan staatssteun over de afgelopen jaren – veel auto voor relatief weinig geld. Specificaties die Tesla in het verleden alleen kon bieden – een groot rijbereik en vlotte acceleratie – tegen een scherpe prijs, worden door de Chinese merken nu moeiteloos gekopieerd.