Primeurs en wegblijvers van de IAA München

17 augustus 2021

Al meer dan anderhalf jaar zijn er vanwege corona geen belangrijke autoshows meer. De IAA durft het aan om weer een autotentoonstelling te organiseren. Een andere opzet op een andere lokatie, met primeurs, maar ook met wegblijvende automerken. We zetten een en ander op een rijtje.

70 jaar lang vond de IAA voor personenauto’s om de twee jaar plaats in Frankfurt. Maar de laatste show in 2019 was geen succes. Veel minder bezoekers en best automerken lieten verstek gaan. Daarom moest het anders en dat gaat dit jaar gebeuren: de show in nu in München, duurt van 7 tot en met 12 september en vindt niet meer in traditionele hallen plaats. Bovendien wordt het meer een mobiliteitsbeurs. Voor de autoliefhebber zijn er echter nog voldoende nieuwtjes te bekijken, want de noviteiten die de komende maanden op de markt komen, zullen voor het eerst worden gepresenteerd op de nieuwe IAA.

Elektrische primeurs

Eén ding is geen verrassing: veel van de gepresenteerde nieuwe modellen zullen elektrisch zijn. Als je de officiële aankondigingen van de autofabrikanten mag geloven is de IAA in München het toneel voor ruim een dozijn nieuwe elektrische auto’s.

Voor BMW in de IAA een thuiswedstrijd en het Beierse merk zal daarom uitpakken met de i4 en de futuristische iX. Het mag duidelijk zijn dat BMW de handschoen opneemt tegen Tesla. 

Dat geldt eveneens voor Mercedes-Benz dat nog grootser uitpakt. Het is geen echte primeur meer, maar wel een showdebuut is er wel voor het elektrische vlaggenschip van ‘Das Haus’. Ook de compacte EQB debuteert er en Mercedes toont de EQE, het elektrische alternatief voor de E-klasse. En er wordt een preview gegeven van de eerste elektrische SUV op het nieuwe batterijplatform, dat ook door Maybach zal worden gebruikt. 

Volkswagen zet het elektrische offensief voort met de reeds aangekondigde ID5 GTX, elektrische middenklasse SUV-coupé. Daarnaast wordt er vrijwel zeker een studie getoond van een nieuw elektrisch budgetmodel. Daarmee moet elektrisch rijden betaalbaarder worden. 

Hyundai en Kia laten de technisch nauw verwante Ioniq 5 en EV6 zien. Beide voertuigen zijn gebaseerd op het eerste speciale Koreaanse e-platform, waarop de komende jaren veel meer modellen worden gepresenteerd.
Ook Renault werkt aan een modulair platform voor elektrische auto’s. De Megane EVision debuteert in München en gaat volgend jaar in productie.

Designstudies

De opzet van de IAA mag dan anders zijn, designstudies zullen niet ontbreken. Blikvangers zijn te verwachten van Audi en Seat. De Spanjaarden speculeren over een klein maar sportief elektrisch model van zustermerk Cupra. En Audi belooft een tweede variant in de Sphere-reeks. Na de luxueuze Skysphere roadster moet de Grandsphere laten zien hoe het interieur van een gesloten topmodel een belevingsruimte wordt.

De studie voor de volgende Smart zal waarschijnlijk niet minder opwindend zijn. Het is de voorbode van een elektrische SUV in de compacte klasse. 

Een Zwitsers bedrijf wil in het gat duiken dat Smart open laat met de Microlino. Het is een soort comeback van de Isetta als elektrische microcar. De studie is slechts 2,50 meter lang en 1,50 meter breed, heeft een topsnelheid van 90 km/h, een actieradius van maximaal 200 kilometer en een vanafprijs van ongeveer 12.500 euro.

Verbrandingsmotoren

Er is natuurlijk ook nieuws over auto’s met een verbrandingsmotor. Van BMW mogen we de nieuwe 2-serie Coupé met achterwielaandrijving verwachten. En Porsche komt de 911 GTS die het gat moet dichten tussen de basisversie van de 911 en de Turbo’s. 

Ook Volkswagen toont twee nieuwe modellen waar nog een gewone brandstoftank in zit: de compacte Taigo coupé en een nieuwe editie van de Multivan. De Multivan is meer dan ooit verwant aan een personenauto. Hij baseert op het MQB-platform, biedt meer ruimte in het interieur, meer connectiviteit en meer assistentiesystemen. Voor het eerst zal hij ook als plug-in hybride worden aangeboden, belooft VW.

Wegblijvers

De brancheorganisatie VDA, initiator van de IAA in München, hoopt dat het nieuwe concept en de nieuwe locatie de autoshow zullen moderniseren en daar mee in stand houden. Maar lang niet alle autofabrikanten gaan daarin mee. Niet alleen prestigieuzen merken zoals Ferrari en Maserati blijven dit jaar weg, ook grote autoconcerns hebben afgezegd, zoals Nissan, Toyota en de gehele Stellantis Group. Niet omdat ze geen nieuws hebben, want de Stellantis-merken brengen dit najaar een nieuwe Opel Astra, Peugeot 308 en een DS4 op de markt, Toyota een Yaris Cross en Nissan een elektrische SUV. Bovendien kijkt de wereld reikhalzend uit naar de eerste SUV van Ferrari. De IAA hoopt in elk geval dat de thuisblijvers ongelijk krijgen.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u