Steeds groter verschil tussen praktijkverbruik en WLTP-meting

De Council on Clean Transportation (ICCT) constateert dat het verschil tussen het praktijkverbruik en de WLTP-waarden die autofabrikanten voor modellen opgeven steeds groter wordt. Volgens het ICCT zou in 2018 een auto gemiddeld slechts acht procent meer verbruiken dan de opgave en nu zou dat 14 procent zijn.

De ICCT stelde de verschillen vast aan de hand van verbruikscijfers van 160.000 auto’s die gebruikers op het Duitse online platform spritmonitor.de bijhouden. Duitsland is natuurlijk wel een ‘hoge snelheidsland’, dus de cijfers zijn niet representatief voor heel Europa, maar dat het verschil tussen WLTP en de dagelijkse rijpraktijk groter wordt, zal zeker in heel Europa het geval zijn. De ICCT roept de EU op om een corrrectiemechanisme in te voeren, zodat de vooruitgang die de autofabrikant hebben geboekt bij het halen van emissiedoelstellingen nauwkeurig kunnen worden beoordeeld. In november vorig maakt de EU zelf al bekend dat het de werkelijke verbruiksgegevens vanaf 1 januari 2024 zou gaan verzamelen, zie ons eerdere bericht via deze link

Volgens het onderzoek van ICCT zijn de afwijkingen per merk vaak wel verschillend. Bij Mercedes is het verschil tussen de WLTP-meting en het praktijkverbruik elf procent, bij Volkswagen, Audi en BMW twaalf procent, maar bij Hyundai loopt het op tot 20 procent en bij Opel zelfs tot 21 procent. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors