U betaalt alleen de brandstof?

2 mei 2016

Private lease wint aan populariteit. Dat is een feit. Waar voor het begin van de crisis dit soort initiatieven keihard mislukten, lijkt private lease nu de oplossing te zijn om de verkoopcijfers omhoog te stuwen. De maandelijkse leasekosten die in rekening worden gebracht maken de werkelijke kosten van het bezitten van een auto inzichtelijk. Aan die openheid waren we blijkbaar voor de crisis nog niet toe. We knepen liever bij aankoop van een andere auto even de ogen dicht en deden net of de forse aanslag op het spaarsaldo niet had plaatsgevonden. Of we financierden er lustig op los.

Ook de hoge rentestand en de hoge marges die importeurs toen nog dachten te realiseren, werkten niet mee aan een aantrekkelijk leasetarief. Maar na de crisis is alles anders: nieuwe auto’s worden veel minder verkocht, de rente is extreem laag, de onderhoudskosten van auto’s zijn gedaald en importeurs en dealers verkopen liever een nieuwe auto met minder marge dan helemaal geen auto. Ook consumenten hebben, in financieel opzicht, fors moeten inleveren waardoor men genoodzaakt werd om anders te gaan denken: veel overwaardes van huizen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, meer belastingen zijn opgelegd om de kosten en de lessen van deze crisis te betalen en er moet met minder salaris of pensioen genoegen worden genomen. Consumenten hebben dus minder te besteden, kunnen moeilijker financieren en willen daardoor ook minder (financieel) risico lopen. En in deze omstandig- heden ontstond opeens een uitstekend klimaat voor private lease. Want dan betaal je, zo doen de advertenties ons geloven, naast het maandbedrag alleen nog maar de brandstof. Maar is dat ook zo? In ieder geval niet als je schade hebt aan de auto. Een eigen risico van 500

euro per gebeurtenis is geen uitzondering en als u vaker claimt kan dit tussentijds worden verhoogd naar 1.000 euro. Volledige afkoop van het eigen risico is meestal niet mogelijk. Bedenk ook dat als de auto aan het einde van de leaseperiode wordt teruggebracht, deze onder een vergrootglas zal worden gelegd. En het ‘verzamelen’ van bijvoorbeeld drie kleine schades zal uiteindelijk toch resulteren in het aftikken van driemaal het afgesproken (hogere) eigen risico. Wanneer u dan weer zelf een auto koopt en deze gaat verzekeren, zullen ook de schadevrije jaren die u heeft ingebracht bij aanvang van de leaseperiode, door deze schades, naar beneden zijn bijgesteld. Een forse premie zal dan de komende jaren uw lot zijn. Ook de kosten van een vervangende auto bij onderhoud of reparatie komen, als dit niet langer dan 72 duurt, voor eigen rekening. Op service bij pech kunt u alleen een beroep doen in het geval het betreffende automerk hier zelf in voorziet. De zogenaamde ‘mobiliteitsgarantie’ van het betreffende merk sluit meestal gevallen die niet aan de auto zijn toe te rekenen (het zogenaamde ‘self inflicted’) uit. Dus de kosten van verkeerd tanken, sleutels in de auto laten zitten, een lekke band, vastgevroren portieren en dergelijke, gevallen die allemaal in de pechhulp- top-tien staan, komen voor uw eigen rekening. In deze gevallen is het dus wel zo handig om uw KNAC-lidmaatschap mét pechhulp aan te houden want daarin zijn dit soort pechgevallen wel gedekt. Bedenk ook dat voor een lange termijn leasen voordelig is maar dat je daardoor wel een fors aantal maanden vastzit aan een contract. Terwijl omstandigheden kunnen veranderen. Denk daarbij aan zaken als het verliezen van je baan, arbeidsongeschikt raken of een echt- scheiding waardoor het nakomen van deze financiële verplichting lastig kan worden.

Kortom: houd rekening met meer bijkomende kosten dan er wordt voorgespiegeld. Wat dat betreft is er niet veel veranderd, dat was ook al het geval toen de auto nog echt helemaal van uzelf was.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u