Alarm!

Het importeren van jonge gebruikte auto’s uit vooral Duitsland is populair onder een deel van autominnend Nederland. In Duitsland is het aanbod van dergelijke auto’s immers groter en liggen de prijzen doorgaans lager. En hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel in euro’s.

Maar als een dergelijke duurdere auto in Nederland casco moet worden verzekerd, worden eisen gesteld door de verzekeraar met betrekking tot het alarmsysteem. Uit de praktijk blijkt dat hier nog wel eens nonchalant mee wordt omgesprongen. Enerzijds door (internet) verzekeraars die automatisch een clausule op uw polis plaatsen waarop staat aan welke eisen het alarmsysteem moet voldoen en waarbij niet wordt gecheckt of dit inderdaad het geval is. Anderzijds door de verzekerden zelf die, nog in extase over hun nieuwe aankoop, vergeten te controleren of hun nieuwe auto inderdaad wel zo goed beveiligd is als wordt geëist.

Tweedehands import-auto’s uit Duitsland zijn vaak niet voorzien van een alarmklasse 3 (met onder meer interieur- en hellingshoekdetectie) maar alleen van een klasse 1 (startonderbreker). En als het dan fout gaat en een diefstalclaim wordt afgewezen omdat de auto niet was voorzien van de juiste beveiliging, wendt een verzekerde zich ook nog weleens tot zijn tussenpersoon. Dit omdat deze er vanwege zijn zorgplicht wel eens even op had mogen wijzen dat het belang van het juiste alarmsysteem zo groot was.
Maar ook als u in Nederland een (dure) auto koopt of van verzekeraar switcht, kunt u met beveiligingseisen worden geconfronteerd die anders of hoger zijn dan wat er aan beveiliging in de auto zit. Wat kunt u zelf doen om niet na een diefstal van uw auto in een vervelende positie terecht te komen? Zorg altijd dat u in het bezit bent van een beveiligingscertificaat en vertrouw niet volledig op een opgave van de verkopende partij. In Nederland geeft Kiwa SCM deze beveiligingscertificaten af. Via de site van deze instantie kunt u eenvoudig checken of er voor uw auto een beveiligingscertificaat geregistreerd staat. Welke klasse van beveiliging wordt om begrijpelijke redenen niet getoond. Heeft u nog geen (juiste) alarminstallatie in uw auto of twijfelt u aan de juiste klasse? Raadpleeg dan de site van Kiwa SCM voor erkende inbouwbedrijven bij u in de buurt.
Check daarna of de door de verzekeraar verlangde beveiligingsklasse overeenkomt met uw certificaat. Ook is het aan te bevelen om uw alarmsysteem jaarlijks te laten keuren. Laat dit ook op de (onderhouds) factuur van de garage vermelden. Sommige verzekeraars verlangen dit voor de hogere klasse (2 of hoger) voertuigbeveiligingen.

Uit een onlangs gevoerde rechtszaak bleek, ook tot mijn verrassing, dat er nog verzekeraars zijn die in hun clausules stellen dat er slechts verzekeringsdekking bestaat als aan bepaalde vereisten (een juiste beveiliging) is voldaan. Dit wordt de ‘primaire omschrijving’ genoemd. Niet te verwarren met de zogeheten garantieclausule waarin staat omschreven dat de dekking komt te vervallen als niet aan bepaalde vereisten is voldaan. Het onderscheid tussen beide clausules is groot. Bij de garantieclausule kan een verzekerde zich er nog op beroepen dat het niet naleven van de voorgeschreven voorwaarden los staat van de schade. Bij de andere clausule geldt dat er nooit sprake is geweest van dekking. Ook niet voor andere schadeoorzaken dan diefstal. Een nare clausule waar gemakkelijk overheen gelezen wordt en/of waarvan de gevolgen door consumenten niet worden doorzien.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors