Verandering

6 februari 2021

Eind vorig jaar ging de omvang van ons wagenpark door de 9 miljoen personenauto’s heen. Vooral de occasions deden het goed. Met name auto’s met een verbrandingsmotor werden er verkocht, terwijl het aandeel elektrische auto’s gelijk bleef. Wel kwamen er veel nieuwe elektrische modellen op de markt en, eerlijk is eerlijk, daaronder ook heel leuke. De fabrikanten zullen trouwens met nog veel meer elektrisch aangedreven auto’s moeten komen om aan de steeds strengere emissiegrenzen te kunnen voldoen. Lukt hen dat niet, dan dreigen er miljardenboetes.

Lastig voor de autobranche is dat er aan elektrisch aangedreven auto’s minder te verdienen valt dan aan bijvoorbeeld SUV-achtige modellen, waarmee de markt de laatste jaren overspoeld wordt. Overigens gaat het hier om een wereldwijde trend die nou niet bepaald meehelpt aan het omlaag brengen van de CO2-uitstoot. Dit laat onverlet dat Nederland steeds meer een land van gebruikte auto’s wordt. Particulieren blijven langer in hun auto rijden, omdat die vaak nog prima is en omdat nieuwe auto’s onbetaalbaar dreigen te worden. Ook de coronacrisis gaf een extra impuls aan het autobezit, want de eigen auto is nu eenmaal een veiligere omgeving dan het openbaar vervoer. Door dit alles steeg het aandeel auto’s van vijftien jaar en ouder van 12 naar 23 procent. Daarnaast werd privé leasen snel populairder, met dank aan de lage rentes en de felle concurrentie tussen de aanbieders. Inmiddels wordt door particulieren één op de vijf nieuwe auto’s privé geleased.

En onze klassiekers dan? Daar zien we een toename van auto’s van 30 jaar en ouder. Hiervan zijn er inmiddels 357.000, waarbij opvalt dat de categorie 40+ toeneemt en het aandeel 30-40 jaar stagneert. En tot slot nog even: het aantal naar elektrische aandrijving omgebouwde oldtimers is nog nihil. Dit fenomeen kreeg veel aandacht in de pers, maar het ging vorig jaar om welgeteld 68 stuks. Voor ons betekent 2021 dan ook: een steeds verder veranderend dagelijks wagenpark, terwijl bij onze geliefde klassiekers gelukkig veel bij het oude blijft.

Wouter Kolff
Voorzitter

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u