Bezoekers

103011
Bezoekers vandaag : 372
Gisteren : 429

Verwarring

Voor ons als liefhebbers van auto’s en autorijden in het algemeen was het nieuws afgelopen maanden best verwarrend. Allereerst waren daar de plannen van onze minister voor Klimaat en Energie, die met een reeks voorstellen kwam om het autorijden te beperken. Zo zou volgend jaar de bijmenging van duurzame, maar ook duurdere brandstoffen verplicht worden gesteld. De prijs van benzine zou op die manier verder stijgen en daarmee het autogebruik worden verminderd. Verder zou een jaar later de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe benzine- en dieselauto’s fors omhoog gaan; waarschijnlijk zelfs worden verdubbeld. Overigens was er binnen de coalitie weinig steun voor de plannen, maar het gemak waarmee ambtenaren een lijst op tafel legden waarbij vooral de auto de dupe was, mag opvallend worden genoemd.

Eerder werden er ook heel andere autoplannen gepresenteerd. Minister Harbers maakte immers zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit openbaar, waarin hij opriep om de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto wordt immers steeds slimmer, schoner en veiliger en heeft ook in de toekomst een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Nederland. Voor iedereen, op elke plek.

Het zal niemand verbazen dat wij als KNAC ons beter in dit laatste scenario kunnen vinden, dat de minister eerder overigens al voorlegde tijdens onze ledenvergadering in Druten. Maar daarmee is nog lang niet alles gezegd over de plannen die in Nederland rondzingen. Recent zijn namelijk de milieuzones geëvalueerd en hebben diverse steden aangekondigd om in 2025 zero emission zones voor vrachtauto’s in te voeren en in 2030 zelfs voor alle verkeer. Hoe dat er precies uit gaat zien en wat dit voor klassieke auto’s betekent is nog onduidelijk. Wij volgen het op de voet en beïnvloeden waar nodig.

Ook binnen Europa is onduidelijkheid. Volgens de Europese autobranche organisatie ACEA is de beoogde invoering van de ultrastrenge Euro 7-emissienorm vier tot tien keer duurder dan door Brussel begroot. En daarmee feitelijk onhaalbaar. Wat dit betekent voor de elektrificatie van het wagenpark is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat naarmate 2035 nadert de weerzin en de weerstand tegen alle veranderingen groeit. Vanuit de KNAC volgen we de ontwikkelingen, zien wéér dat de discussies veel over de consumenten gaan, maar niet met de consumenten plaatsvinden. Tijdens ons laatste congres over energie in mobiliteit riepen we al op om de regelgeving voor de automobilist makkelijk en behapbaar te maken, maar vooralsnog blijft het allemaal vooral verwarrend. Wordt vervolgd.

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors