Voorkom dubbele pech

Zo tegen het einde van het jaar, inclusief vakantieseizoen met de nodige internationale kilometers, is het goed om even te kijken naar de risico’s die kunnen ontstaan bij het repatriëren van auto’s.

Zo kan het voorkomen dat een auto tijdens zijn terugreis naar Nederland, meestal op grote trailers, beschadigd raakt. Het gaat dan zelden om grote schades, maar ze blijven vervelend. Bijna altijd ontkent de transporteur in zo’n geval aansprakelijkheid. Vooral omdat op de vrachtbrief (die wordt ondertekend als de auto weer bij uw garage wordt afgeleverd) geen schade genoteerd staat. Vaak maakt de chauffeur wel wat foto’s, maar die zijn meestal niet goed genoeg om groeven of krassen te kunnen zien. In zulke gevallen is het voor u als eigenaar bepaald niet eenvoudig om bij zo’n schade een zaak tegen de vervoerder aan te spannen.

Natuurlijk ben ik niet blij met deze door de transporteurs dichtgetimmerde gang van zaken. Ik vind dat u vooraf, dus voordat uw auto op transport gaat, moet worden verteld dat het verstandig is om duidelijke foto’s te nemen van uw auto. Op dit moment wordt onderzocht of de alarmcentrale u automatisch een bericht kan sturen wanneer de repatriëring in gang wordt gezet. Zover is het echter nog niet.

Daarom doe ik hier een dringend beroep op u om altijd, voordat uw auto op transport gaat, veel en vooral duidelijke foto’s van de auto te maken, liefst ook van dichtbij. Waarschuw tevens de garage waar uw auto wordt afgeleverd om niet klakkeloos de vrachtbrief te ondertekenen, maar eerst goed te controleren of er (extra) schades zijn. De chauffeurs die een schade hebben veroorzaakt, doen dat immers meestal niet uit zichzelf. En mocht er naar uw mening sprake zijn van (transport)schade, meldt dit dan onmiddellijk.

Recent werd ik gebeld door iemand die twee maanden na de repatriëring bij het poetsen van zijn auto een kras had ontdekt die er eerder niet had gezeten. Dit moest dus wel tijdens het transport zijn ontstaan, dacht hij. Tja, dat kan zijn, maar dan ligt de bewijslast toch echt bij u, want er kan in de tussentijd immers van alles met de auto gebeurd zijn.

Zorg er dus altijd voor dat u uw bewijslast op orde heeft. Iedereen heeft tegenwoordig wel een telefoon op zak waarmee heel behoorlijke foto’s kunnen worden gemaakt. Doe dit trouwens altijd, ook bij ‘normale’ aanrijdingschades, waarvoor de politie immers niet meer komt. Maak meteen zoveel mogelijk foto’s, ook van de situatie, zorg voor een volledig ingevuld én ondertekend schadeformulier en noteer de gegevens van eventuele getuigen. Doe dit tevens als uw auto all-risks verzekerd is. Want als de schade niet kan worden verhaald, kost het u uw bonuskorting en/of eigen risico.

Dat is dubbele pech die doorgaans vrij eenvoudig kan worden voorkomen.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors