Zuigerspecialist Mahle ontwikkelt nieuwe elektromotor

15 mei 2021

Mahle, de Duitse specialist van zuigers en nokkenasaandrijvingen voor verbrandingsmotoren, heeft een nieuw type elektromotor ontwikkeld. Daarin zouden de sterke punten van verschillende typen elektromotoren zijn gecombineerd. Belangrijke voordelen zijn het hoge rendement van 96 procent en de het feit dat er geen zeldzame of dure grondstoffen voor de motor nodig zijn. 

Ruwweg vallen elektromotoren in te delen in twee categorieën, synchrone en asynchrone motoren. Het voordeel van synchrone elektromotoren is hun hogere vermogensdichtheid en goede rendement. Bij deze machines lopen de magnetische velden van de rotor en de stator in het algemeen synchroon zonder slip, vandaar de naam. Maar synchrone motoren zoals die nu in elektrische auto’s worden gebruikt, werken met een permanente magneet in de rotor en daarvoor zijn zeldzame aardmetalen nodig. Deze zijn prijzig en de winning ervan is niet echt ecologisch. 

Asynchrone elektromotoren hebben geen permanente magneten nodig omdat het magnetisch veld van de rotor ook door inductie wordt opgewekt. Bovendien zijn asynchrone motoren gemakkelijker spanningsloos te maken omdat het magnetisch veld niet permanent is. Daardoor is en elektrische auto met zo’n motor makkelijker te slepen. 

Synchroon en magneetloos

Het beste van twee werelden zou dus een synchrone elektromotor zijn zonder permanente magneten. BMW gebruikt zo’n motor al in de iX3 en de iX, maar daar wordt de stroom de rotor binnengevoerd via borstels en schuifcontacten, wat tot slijtage kan leiden. BMW noemt zijn elektromotor echter slijtagevrij. 

Mahle heeft nu een methode gevonden om in een synchrone elektromotor de stroom contactloos naar de rotor te brengen. Daarvoor moet de gelijkstroom wel worden omgezet naar wisselstroom en weer terug in gelijkstroom in de rotor. Mahle claimt een rendement van 96 procent – onder bepaalde omstandigheden zelfs 96 procent – waarmee de motor qua rendement gelijk staat een die van de Formule E. Over twee jaar zou de nieuwe elektromotor in productie kunnen gaan, het prototype heeft een vermogen van 140 kW, dat zijn 190 ouderwetse pk’s. (Bron: Auto, Motor & Sport)

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u