Bezoekers

103110
Bezoekers vandaag : 471
Gisteren : 429

Zwabberig

De KNAC zal niet de eerste zijn die het beleid van de overheid als zwabberig omschrijft. Neem het gegeven dat de overheid zegt het wagenpark te willen vergroenen, maar per 1 januari 2025 de BPM met gemiddeld 200 euro wil verhogen, waardoor de aanschaf van de toch al zwaar belaste nieuwe en vaak veel schonere auto nog duurder wordt.

En dan het versoberen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassieke auto’s. Mocht het u ontgaan zijn: die vrijstelling gaat zoals het er nu naar uitziet per 1 januari 2028 alleen nog gelden voor auto’s die vóór 1988 op kenteken gezet zijn. Een wonderlijke maatregel, omdat de Kamer in december 2022 nog oordeelde dat de MRB-vrijstelling niét mocht worden afgeschaft. Oké, een beperking is weliswaar geen afschaffing, maar met de instroom van klassiekers is het dus gedaan, waardoor er een stevige hiaat zal vallen in het totale beeld van ons klassiek erfgoed.

Eén en ander wordt gepresenteerd als een ‘versimpeling’ van de belastingregels, ofschoon de Belastingdienst al heeft aangegeven dat er een aanpassing van hun software nodig is, en als het ‘aanpakken van de fossiele subsidies’. Dit laatste argument voelt vreemd aan, omdat hier helemaal geen sprake is van een subsidie. Het betreft immers het niet-belasten van klassieke auto’s. Bovendien draagt deze afschaffing nauwelijks bij aan de klimaatverbetering én brengt dit ook nog eens weinig op. De overheid voorziet namelijk een opbrengst van 100 miljoen euro, maar eerdere ervaringen laten zien dat dit doorgaans bij lange na niet wordt gehaald. Los hiervan wil de overheid in 2030 ook nog eens ‘anders betalen voor mobiliteit’ invoeren. Als je je hobbyauto twee jaar schorst, betaal je daarna alleen de gereden kilometers. Met een gemiddeld aantal van 1.500 kilometers betaal je natuurlijk dan wel iets, maar zeker niet de hoofdprijs.

Was het dan allemaal slecht nieuws uit Den Haag? Nee. De verhoging van de accijnzen op brandstof lijkt (voorlopig) van de baan. Mensen moeten immers wel gewoon naar hun werk en familie kunnen en het kwakkelende openbaar vervoer is voor veel mensen geen goed alternatief. En laten we wel wezen: ook de discussie over de accijns zal op termijn weer gaan oplaaien. Zwabberig, vindt u niet?

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors