50+

U hebt het vast meegekregen: voertuigen van 50 jaar en ouder hoeven al een tijdje niet meer elk jaar gekeurd te worden in het kader van de APK. Daar kan je wat van vinden. Een vaak gehoord argument voor de afschaffing van de keuringsplicht is dat oldtimerbezitters weinig rijden en hun auto per definitie in goede staat houden. Of dat inderdaad zo is? Belangrijker is om te weten hoe autoverzekeraars hier mee omgaan.

Verzekeraars zijn redelijk vrij in wat zij in hun polisvoorwaarden opnemen. Maar de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) geeft duidelijk aan wat er wel en niet mag worden uitgesloten. In de KNAC polisvoorwaarden staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat zowel de bestuurder als de auto moeten voldoen aan de wettelijke eisen. Als auto’s ouder dan 50 jaar vrijgesteld zijn van de APK-plicht, is er dus geen wettelijke eis meer en is er dekking. Moeilijker dan dat hoeven we het niet te maken.

Anders is dit als verzekeraars in hun voorwaarden hebben staan dat auto’s voorzien moeten zijn van een geldige APK. Dan heb je met een ongekeurde 50+-auto dus een probleem bij zo’n verzekeraar en moet de auto dus gewoon APK gekeurd worden, ondanks de wettelijke vrijstelling. Check in zo’n geval uw polisvoorwaarden. Of – en misschien is dat sowieso wel een goed idee – verzeker uw auto bij de KNAC…

Ondanks dat er geen keuringsplicht meer bestaat voor 50+-auto’s blijft er wel altijd een algemene eis gelden: de eigenaar moet er voor zorgen dat er met de auto veilig aan het verkeer kan worden deelgenomen. Dat kan betekenen dat er discussies met de verzekeraar ontstaan als blijkt dat een ongeval aantoonbaar werd veroorzaakt door essentieel achterstallig onderhoud.

Ergo: u bent met een 50+-auto niet meer verplicht om deze te laten keuren. Maar het mág wel. En met een geldig APK-rapport in de hand loopt u, als het een keer fout gaat, niet het risico in discussie te moeten gaan met uw verzekeraar. Zonder rapport loopt u die kans wél. Maar de echte liefhebber, die zijn auto goed onderhoudt of laat onderhouden, hoeft hier niet bang voor te zijn. Uit onderzoek door de RDW is gebleken dat deze categorie auto’s maar zelden worden afgekeurd. En áls dat al gebeurt is dat vaak op minder belangrijke zaken. Wees in elk geval gewaarschuwd, zorg ook zonder jaarlijkse keuringsplicht voor goed onderhoud. Na vijf maanden stilstand in de stalling meteen de openbare weg oprijden is géén goed idee, kijk eerst even kijken of de remmen niet vastzitten, de banden nog rond zijn enzovoorts. Besparen kan duur uitpakken.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Nationale Oldtimerdag Lelystad: 16 juni 2024

Hét ideale Vaderdagsuitje voor dit jaar staat al vast. Op zondag 16 juni a.s. vindt namelijk ook de Nationale Oldtimerdag plaats. Op de Batavia Boulevard in Lelystad komen honderden oldtimers samen.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors