Rekenkamer: stimuleren elektrische auto duur

26 juni 2019

Het stimuleren van elektrische auto’s is een dure maatregel om de CO2 terug te dringen, zo vindt de Rekenkamer. Een ton vermeden CO2-uitstoot kostte bij vorig jaar aangeschafte elektrische auto’s bijna 2.000 euro.

De Rekenkamer constateert ook dat het stimuleringsbedrag vooral oploopt voor duurdere auto’s. Het voordeel voor privé gekochte elektrische auto’s valt veel lager uit. Een zakelijk aangeschafte elektrische auto levert juist een groter voordeel op, onder meer door de milieu-investeringsaftrek (MIA). Het belastingvoordeel per auto per jaar kan dus behoorlijk uiteenlopen en daarmee ook de kosten per bespaarde ton CO2.

Staatssecretaris Snel van Financiën heeft fel gereageerd op deze brief van de Algemene Rekenkamer over de subsidie voor elektrische auto’s. Hij vindt de conclusies voorbarig en onverstandig. Volgens Snel deugt de berekening waarop de Rekenkamer zich baseert niet. “Die biedt onvoldoende inzicht in de relatie tussen de subsidie en CO2-reductie.” Ook zouden de onderzoekers verschillende kostenbegrippen hebben verward.

De brief van de Rekenkamer komt het kabinet niet goed uit, aangezien vrijdag het klimaatakkoord wordt gepresenteerd, waarin ook plannen voor elektrisch rijden staan. Het kabinet wil voorkomen dat de nieuwe plannen meteen in de prullenbak verdwijnen omdat de Rekenkamer vindt dat ze te kostbaar zijn.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u