Schade, altijd vervelend

12 juni 2017

Schade aan je auto is altijd vervelend, zeker als die veroorzaakt is door een tegenpartij en je zelf geen cascodekking hebt. Nóg vervelender is het als de afwikkeling (te) lang op zich laat wachten. De reparatiekosten moeten immers al wel vast worden voldaan aan de garage. Regelmatig krijgt de KNAC dan ook vragen over de snelheid van handelen van een tegenpartij, Hoe lang mag die er over doen?

Wanneer je een schade op een tegenpartij wilt verhalen, zal je met wettelijk en overtuigend bewijs moeten komen om de schuld van die partij aan te kunnen tonen. Anderzijds moet een tegenpartij (diens verzekeraar meestal) in de gelegenheid worden gesteld om een reactie van zijn verzekerde te kunnen krijgen op de gestelde claim. En hier gaat het vaak fout. In veel gevallen reageert de verzekerde niet. Of hij blijkt ineens, nadat hij eerst ruiterlijk schuld bekende, een andere visie op de schade te hebben gekregen. Hoewel een verzekerde verplicht is te reageren op een schadeclaim, blijkt in de praktijk dat die – bewust of onbewust – erg laat of zelfs helemaal niet reageert. Niet netjes, maar het gebeurt regelmatig.

Mocht dit het geval zijn, dan kan een door beide partijen ondertekend schadeformulier volstaan als wettelijk en dwingend bewijs. Politierapporten zijn er immers steeds minder, omdat de politie nauwelijks meer voor blikschade langskomt. De verzekeraar zal dan, als de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het ter plaatse door beide partijen ingevulde en ondertekende schadeformulier. Met of zonder reactie van zijn eigen verzekerde. Het belang van het goed invullen van de voorzijde van het schadeformulier is dus groot!

Mocht het schadeformulier níet door beide partijen zijn ondertekend, of de toedracht is onduidelijk, dan kan een getuigenverklaring zeer nuttig zijn. Hieruit moet dan uiteraard wel de schuld van de tegenpartij blijken. Neem ook enkele foto’s met uw smartphone van de ongevalssituatie. Volgens de wet neemt de aangesproken (auto-)verzekeraar uiterlijk drie maanden na ontvangst van de aansprakelijkstelling een onderbouwd standpunt in over

de aansprakelijkheid. Soms wacht hij nog op informatie, bijvoorbeeld op een proces-verbaal van de politie, een getuigenverklaring of een reactie van zijn verzekerde. In dat geval mag de verzekeraar een voorlopige beslissing nemen door bijvoorbeeld ‘onder voorbehoud’ aansprakelijkheid te erkennen. De verzekeraar geeft daarbij precies aan op basis van welke ontbrekende informatie die beslissing wellicht alsnog kan wijzigen. De verzekeraar wijst de aansprakelijkheid alleen af indien dat in redelijkheid verdedigbaar is.

Kortom, bij schade: vul zo mogelijk door beide partijen een schadeformulier in, vraag eventuele getuigen en neem foto’s. Oh en gaat u binnenkort met de auto naar het buitenland? Schaf dan voor een paar euro via onze webshop een viertalig schade-aanrijdingsformulier aan. Reuze handig.

Ik wens u een fijne maar bovenal schadevrije vakantie.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u